Guide til salgsbreve: Sådan skriver du et godt salgsbrev

Skrevet af  Tor Nørgård  |  Salgstekster  |  4 kommentarer

Salgsbreve ... går klappen ned, når du skal skrive dem? Eller genererer de ingen værdi for din virksomhed?

Hvis ja, så er du ikke alene.

Mange virksomhedsejere kæmper med at få idéerne ned på skrift, og mange opgiver hen ad vejen, fordi responsen er så dårlig, at det ikke kan betale sig at bruge tiden på at skrive et godt salgsbrev.

Og det er mere end en skam.

For gjort rigtigt er salgsbrevet som værktøj en enestående mulighed for at nå ud til mange kunder på én gang og høste salget hjemme fra sofaen.

Her får du de 7 vigtigste værktøjer til at skrive gode salgsbreve. Implementerer du dem, vil du se dine konverteringsrater stige. Amar’ halshug!

Sæt dig i din kundes sted og skriv dine salgsbreve fra den position

Måske det vigtigste aspekt i at skrive gode salgsbreve. Og sandsynligvis i al tekstforfatning der har til formål at sælge noget.

Men denne regel er desværre også den mest oversete. Jeg modtager dagligt salgsbreve fra store virksomheder, der plaprer løs om dem selv, og glemmer mig, kunden.

En helt grundlæggende regel er, at du skal skrive hvad kunden gerne vil vide, og ikke hvad du gerne vil sige.

De er med andre ord ligeglade med hvor fantastiske I/du er. Den eneste årsag til at dine kunder læser om dit produkt, er at få noget ud af det selv. Hverken mere eller mindre. Husk på at salgsbreve typisk kun fylder 1 side, så du har begrænset plads til at tiltrække dine kunder - brug den effektivt. 

Hvis dine kunder ønsker at gå i dybden med din virksomhed, så henvis til din om-side.

Korrekt opsætning af dine salgsbreve

Et andet vigtigt aspekt er orden.

Salgsbreve bør have en specifik anatomi. Og den udformning er resultatet af års test fra mange forskellige reklamebureauer m.m., og bunder i empiriske data. Så ved at følge denne opsætning, går du ikke helt galt i byen.

Hermed ikke sagt, at det aldrig kan gøres på andre måder, men du skal lære at kravle, før du kan gå. hold dig til det simple, hvis du ikke er en øvet skribent.

    Dit salgsbrev bør indholde:

  • En introduktion ( hvorfor skriver du til kunden)
  • Brødtekst ( Indeholder dit sales pitch. Hvorfor er dit tilbud uimodståeligt, og hvad gør det for mig som kunde)
  • Konklusion ( Her samler du alle dine pointer, måske i bullets? Og beder kunden om at tage imod tilbuddet)


Gør dine salgsbreve letlæselige

Kender du det?

Du åbner et salgsbrev fra virksomheden ”Let’s talk about us”, som du fandt mellem bunken af aviser og kulørte reklamefoldere.

Det første dine øjne møder er en massiv blok af tekst. Du bliver træt. Du smider brevet ud.

Mange salgsbreve bliver kasseret, fordi førstehåndsindtrykket er for dårligt. Husk på, at dine kunder ikke nødvendigvis har bedt om at få tilsendt et brev.

Så du kan ikke forvente, at de gider at bruge deres eftermiddag på at læse omkring dine præstationer.

Skriv et godt salgsbrev ved at holde det let!

  • Benyt dig af talesprog. Skriv som du taler, som en gammel floskel ville sige. Der er ingen grund til at være så formel i dine salgsbreve.
  • Brug korte og præcise sætninger. Prøv for eksempel at læse brevet højt for dig selv og andre, og lyt efter flowet. Er dine sætninger fyldt med indskudte sætninger og tusind kommaer, vil det lyde unaturligt.
  • Korte afsnit gør dit brev let. Du skal motivere din læsere til at læse videre. Giv dem et pusterum.Et langt tungt afsnit kan betyde et stort frafald af læsere.
  • Læs dit salgsbrev igennem igen og igen. For på trods af at de færreste mennesker selv skriver perfekt, og laver korrekt tegnsætning, elsker vi at finde fejl hos andre.


Det er uretfærdigt at et par småfejl kommer i vejen for dit salg, men sådan er det.

Er du usikker på din tegnsætning bør du søge hjælp til at få dit salgsbrev skrevet eller korrekturlæst som minimum. Jeg hjælper dig gerne.

Fang dine læseres opmærksomhed

Brug overskrifter. Det kan ikke siges mere simpelt.

Skarpe overskrifter er dét, der skiller fårene fra bukken. De gør dine tekster scan-bare, og de fungerer også som en hjælp til dig selv.

Har du eksempelvis 3 ting du gerne vil sige i brevet, så start med at skrive en kort og præcis indledning samt 3 overskrifter. På den måde får du hurtigt struktur, og samtidig en god idé om hvor meget plads du har til resten af indholdet.

Det handler om at få dine læsere til at læse det hele.

Så skriv dine overskrifter så de indbyder læseren til at læse videre. Dette må dog IKKE forveksles med clickbaiting hvor overskriften ikke ”holder hvad den lover”, men blot er designet til at få folk til at klikke videre.

Fasthold læserens interesse i dit salgsbrev

Mængden af salgsmateriale derude er endeløst som et barns overspringshandlinger, når de skal noget, de ikke gider. Så det er altafgørende, at du puster liv i dit materiale.

Hold mængden af interessant information flydende og undgå at væve for meget.

Du vil blive overrasket over, hvor hurtigt du kommer til at kede dine læsere, hvis du plaprer løs om alt mellem himmel og jord som ikke relaterer sig til kundens udbytte.

Så opbyg dine sætninger og afsnit, så de er interessante og skaber lysten til at læse videre. Hvis du eksempelvis kigger på blogindlægget her, kan du se, at jeg benytter mig af samme teknik.

Få dine læsere til at ville have dit produkt

Hvorfor vil du gerne have eller eje noget?

Det er faktisk ret simpelt. Og alligevel fejler mange på den her.

Du behøver blot at skitsere fordelene. Glem alt om tekniske specifikationer. Folk køber kun ting, fordi de gør noget for dem, og aldrig blot for tingen i sig selv.

Køber du for eksempel blomster til Mors dag, fordi de er flotte og farverige og dufter godt? Nej vel?

Du køber dem, fordi de gør mama glad, og sikrer dig en god samvittighed samt håneretten over dem som glemte det.

Lidt kynisk og sat på spidsen måske men ... er det ikke sandt?

Udbytte fremfor fakta.

Afslut med et Call-to-Action. Ingen aktiv handling, intet salg

Du har nu skrevet et super salgsbrev. Propfyldt med fordele, og din kunde er tændt. Han/hun damper af begejstring!

Og så intet…

Du kigger på din indbakke, lytter efter telefonen og tjekker web-shoppen.

Ikke en lyd…

Du er nu i gang med det man bedst kunne beskrive som aggressiv venten. Kom så salg! Kom så salg!

Så hvad gør du i stedet?

Der er faktisk en simpel måde at få dine kunder til at købe på baggrund af et salgsbrev!

Du skal blot opfordre til en aktiv handling, eller et Call-to-action. (CTA i fagkredse).

Ellers vil dine kunder tænke: Super fedt produkt, Det skal jeg huske at købe...

Sandheden er, at jo længere tid der går fra, at de har læst dit salgsbrev, jo mindre er chancen for et salg.

Du kender det givetvis fra dig selv. Man begejstres, man glemmer.

Så fortæl dine kunder hvad du ønsker de skal gøre, og tilsæt gerne lidt ”sense of urgency” såsom:

  • Dit tilbud er tidsbegrænset
  • Du har et begrænset antal af din vare på lager
  • Størst rabat til ”Early Birds”
  • Osv.


Implementerer du disse 7 råd i arbejdet med dine salgsbreve, vil du uden tvivl øge dit salg.